Page 33 - Sehrimiz_Yalova
P. 33
Bir müddet sonra sokaklardan sanki dereler akıyor, önüne gelen her şeyi sürüklüyor. Bir
mağazaya sığınan yaşlı kadın ‘’Her yer betonla kaplandı. Suyu emecek toprak kalmazsa böyle
olur.’’ diye söyleniyor. Yağmur durdu ve şehre karanlık çöktü. Dükkânlar birer birer kapanıyor,
çalışanlar toplu taşıma araçlarına binmek için duraklara doğru ilerliyor. Tiyatroya giden seyirciler
yerlerine oturmuş, oyunun başlamasını bekliyorlar. Sanat galerisindeki resim kursu başlamış bile.
Karanlıkta evlerine dönmeye çalışan insanlar, dikkatli bir şekilde yürüyorlar. Tenha
sokaklardan geçerken her gün gazetelerde okudukları tehlikelere karşı uyanık olmaları gerektiğini
hatırlıyorlar.
Okuduğunuz metinde şehrin hangi fırsat ve risklerinden söz edilmiştir? Bunlara başka
neler ekleyebilirsiniz?
Günümüzde dünya nüfusunun %54’ü şehirlerde yaşamaktadır. Büyük şehirlerdeki
iş imkânlarının fazlalığı, kırsal bölgelere oranla yaşam kalitesinin yüksek oluşu insanları
şehirde yaşamaya yönlendiren unsurlardan bazılarıdır. Bunun yanında sağlık hizmetlerinden
faydalanabilme, devletin ve belediyelerin sağladığı hizmetlere erişimin kolay oluşu, çocuklara daha
iyi eğitim sunma gibi nedenler sebebiyle insanların birçoğu şehirlerde yaşamayı tercih etmektedir.
Bütün bunlar, insanların gözünde şehirleri daha önemli hâle getirmektedir.
Şehirler, insanlara birçok imkân sunmaktadır. Bu da şehirlere olan ilgiyi artırmaktadır. Fakat çok
sayıda insanın bir arada yaşaması ve plansız şehirleşme, birçok sorunu da ortaya çıkarmaktadır.
Bu sorunlardan bazıları; doğal afetlerle başa çıkamama, çevre kirliliği, trafik sorunu, şehre uyum
problemleri ve çeşitli suçlarla karşılaşmadır. Bunlarla baş edebilmemizin en güzel yolu şehirde
yaşarken karşılaşabileceğimiz sorunların farkında olmaktır. Aynı zamanda bu sorunlara kişisel ve
toplumsal olarak nasıl çözümler üretebileceğimiz üzerine düşünmektir.
ŞEHRİN FIRSATLARI VE RİSKLERİ:
Eğitim Fırsatları
 Şehirler, okul öncesi eğitimden yükseköğretime kadar insanların is-
teklerine ve yeteneklerine göre birçok farklı eğitim kurumuna erişme
imkânı sunar (meslek liseleri, güzel sanatlar lisesi, sınavla öğrenci
alan liseler, özel okullar, üniversiteler).
 Derslik sayısı, spor salonu, yurt, kütüphane, atölye, laboratuvar gibi
imkânlar kırsal bölgelerdeki eğitim kurumlarına göre daha fazladır.
 Öğrencilerin ilgi ve isteklerine göre çeşitli kurs, sosyal ve sportif fa-
aliyetlere katılma imkânı vardır.
 Eğitimle alakalı konferans, seminer, sempozyum gibi etkinlikler de
şehir merkezlerinde gerçekleştirilmektedir.
31